Wat is homestaging?

U heeft maar één kans om een goede indruk te maken op potentiële kopers bij de verkoop van uw huis. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat uw eigendom voldoet aan deze opdracht, dat kan door middel van homestaging.



“You only have one chance to make a first impression”, een citaat van Oscar Wilde die haast onsterfelijk is. Het is effectief ook zo dat u maar één kans heeft om een goede indruk te maken op potentiële kopers bij de verkoop van uw huis. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat uw eigendom voldoet aan deze opdracht, dat kan door middel van homestaging.

 

Wat u hier te weten komt over homestaging

-          Wat is homestaging?

-          Waarom is homestaging zo effectief?

-          De eerste indrukken

-          Wist-je-datjes rond homestaging

-          Conclusie

 

Wat is homestaging?

Dankzij homestaging, of vastgoedstyling, kan een verkoper zijn eigendom onderscheiden van de concurrentie. Homestaging is de kunst van het inrichten van een huis om sneller (en vaak voor meer geld) een pand op de vastgoedmarkt te verkopen. Dat komt omdat een homestager de ruimte visueel aantrekkelijker maakt en de aandacht vestigt op de beste eigenschappen van het huis. Zo voelen bezoekers zich veel sneller thuis, zonder het pand zelfs een bezoek te hebben gebracht. De woning wordt dus in een bepaalde mate gedepersonaliseerd opdat potentiële kopers zichzelf daar kunnen zien wonen.

Het uiteindelijke doel van homestaging is dus het inrichten van uw huis om te pronken met de beste eigenschappen van de eigendom. Tegelijkertijd geeft u uw huis een strakke en moderne uitstraling. Dit spreekt een veel breder publiek aan, waardoor het aantal potentiële kopers drastisch verhoogd wordt. Dat resulteert dan weer in een hogere slaagkans om de woning vlot en aan de juiste prijs te verkopen!


Waarom is homestaging zo effectief?

Het gros van de kopers zoekt online naar hun volgende woonst. Het is daarom zo belangrijk dat uw eigendom onmiddellijk hun aandacht kan trekken, terwijl het direct ook hun emotie vastlegt. Bij deze manier van verkopen staat het creëren van een emotionele band met de potentiële kopers namelijk centraal. Dat is heel belangrijk, want op emotioneel niveau contact maken met de kopers is van cruciaal belang om uw woning te kunnen onderscheiden van de anderen.

Zoals eerder vermeld wordt de woning voor een groot deel gedepersonaliseerd. Een huis dat gevuld is met persoonlijke spullen, gedurfde kleuren of speciale spulletjes leidt kopers vaak te snel af. Homestaging elimineert die afleidingen en vestigt de aandacht op de kenmerken van het pand in de plaats van de spullen erin. Na deze make-over spreekt de eigendom direct een veel groter publiek aan.


De eerste indrukken

De meeste kopers van vandaag zijn op zoek naar een instapklare woning. Hiermee wordt niet per sé een pas gerenoveerde woning bedoeld, maar een woning waar ze zichzelf naartoe zien verhuizen zonder al te grote ingrepen te moeten doen. Homestagers brengen een breed scala aan items met zich mee om het huis te doen opfleuren en er instapklaar te doen uitzien. Dit brengt een homestager meestal met zich mee:

-         Spiegels

-         Planten

-         Vloer- en tafellampen

-         Tapijten

-         Meubels zoals een zetel

-         Kussens

-         Manden

-         Tafels en stoelen

Daarnaast is het ook belangrijk de woning grondig te poetsen en ervoor te zorgen dat elke ruimte fris ruikt. Om een zo neutraal mogelijk look te creëren haal je persoonlijke spullen, zoals familiefoto’s, best weg. Vermijd overtollige meubels en decoratie.

Homestaging kan zelfs zo ‘simpel’ zijn als het herschikken van de meubels die reeds in het bezit zijn van de verkoper. Het kan eveneens gaan over het binnenhalen van nieuwe meubels, accessoires en/of kunst om het huis aantrekkelijker te doen ogen voor potentiële kopers.


Wist-je-datjes rond homestaging

Wist je dat

- Slechts 10% van de mensen kan visualiseren hoe een lege ruimte er gemeubeld kan uitzien?
- 77% van de kopers zich meer aangetrokken voelt om naar een geënsceneerd huis te verhuizen?
- Kopers binnen de 90 seconden beslissen of ze het huis zouden willen kopen?
- “Feng Shui”, of het regelen van de indeling en het meubilair van een huis om plaats te maken voor de energiestroom, een positief effect heeft op de verkoopprijs van huizen?
- Een mooie en sfeervolle presentatie vastgoed tot 6x sneller laat verkopen?


Conclusie

Conclusie: homestaging is een bewezen en effectieve verkooptechniek waarbij decoratie en marketing samenkomen om een ervaring voor kopers te creëren. Het is een visuele presentatie van de woning, waarbij alle mogelijke afleidingen in uw huis geëlimineerd worden. Zo kan de aandacht gevestigd worden op de bestverkopende kenmerken van uw huis en wordt het potentieel van de woning gemaximaliseerd!

 

Verkoop nu uw woning bij i-Moov en geniet van een gratis homestaging of videoreportage. Meer informatie over de actie vindt u hier: TIJDELIJKE ACTIE



Gerelateerde artikels

Blog

Waarom beroep doen op een vastgoedmakelaar?

Wat zijn de belangrijkste redenen om samen te werken met een vastgoedmakelaar?
Blog

UPDATE! Plaatsbezoeken kunnen terug doorgaan!

Er is eindelijk een doorbraak in de polemiek rond de huisbezoeken: het kan terug, maar enkel onder hele specifieke voorwaarden. Lees hier welke maatregelen i-Moov neemt.
Blog

Ook op zoek naar een woning met buitenruimte? 7 voordelen van een tuin of terras!

Sinds de coronacrisis gaan kopers van een gezinswoning vaker op zoek naar een pand met een groot terras of tuin. Gelijk hebben ze! Hier lees je 7 voordelen van een buitenruimte.